In mijn oude kantoor lachte ik altijd de mensen uit die tijdens de lunch naar de sportschool gingen. Als je nog rechtop kan zitten na je workout, dan doe je het niet goed. Alhoewel altijd de personen die fit waren naar de sportschool gingen, viel het kwartje bij mij pas veel later. Het gaat er namelijk om hoe je je lichaam laat herstellen. In het artikel van vandaag zullen we het hebben over een hersteldrankje voor zowel cardio als kracht.

 

Beste hersteldrankje na een cardio workout

Vervang verloren elektrolyten. Deze zijn namelijk belangrijk voor herstel van energie, spiersamentrekkingen en zo’n beetje bijna elke belangrijke biochemische reactie in het lichaam. Tijdens je workout verlaten deze je lichaam via het zweet. Als je teruggaat naar het werk na alleen maar water gedronken te hebben, dan zal je uitgeput zijn.

 

Beste hersteldrankje – Elektrolyten sap die energie vrijlaat

  • 1 rode biet
  • 3 wortels
  • 3 selderijstengels
  • 1 handvol spinazie
  • 1 handvol boerenkool
  • Optioneel: 1 sinaasappel, 1/2 citroen (voor smaak, vitamine C en antibacteriële kwaliteiten)

De spinazie en boerenkool helpen je ook om voedingsmiddelen beter te metaboliseren, waardoor meer energie beschikbaar is. Je kan ook kokoswater drinken (ongezoet), aangezien dit rijk is aan elektrolyten.

Gebruik je veel spinazie en boerenkool voor je sappen? Neem dan eens een kijkje naar juicers die hier speciaal voor gemaakt zijn. Deze halen namelijk twee keer zoveel sap uit deze groenten dan standaard juicers.

 

Beste hersteldrankje voor spieren

Het is mogelijk om je spierherstel te versnellen. Wat echter niet duidelijk is, is wat het effect op de spiergroei is. Als je aan bodybuilding doet, dan raad ik aan om gewoon wat proteïne poeder in het bovenstaande drankje te doen. Waarom? Je belast je spieren namelijk om ze te ontsteken en ‘kapot’ te maken. Je lichaam herstelt ze dan weer en maakt ze sterker, zodat ze dezelfde weerstand in de toekomst kunnen voorkomen. Dit geldt ook voor het verhogen van je uithoudingsvermogen en werkcapaciteit (fitheid). Weefsels raken ontstoken, zodat je lichaam ze kan versterken en gereed kan maken voor toekomstige belasting. Alle ontstekingsremmende voedingsmiddelen die je inneemt zullen de symptomen van ontstekingen verminderen, waardoor deze versterking mogelijk verhindert wordt.

Als je regelmatig buiten werkt of mee doet aan een zwaar uithoudingsvermogen evenement (zoals een halve marathon of meer), dan zijn tomatensap en zure kersensap een aantal krachtige ontstekingsremmende sappen. Zure kersensap is het beste hersteldrankje in dit geval, aangezien ze een extra bonus hebben. Ze zijn namelijk een van de soorten fruit die het rijkst is aan antioxidanten. De extra zuurstof die gebruikt wordt door je spieren maakt ze vatbaar voor aanvallen van vrije radicalen. Antioxidanten helpen om het effect van deze schade om te keren.

 

Spier recepten

Zure kersensap

Haal simpelweg het sap uit zoveel zure kersen als je nodig hebt,

Cardio en spieren combinatie

Voeg simpelweg 2 tomaten toe aan het eerste drankje dat we genoemd hebben in dit artikel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here