Een smoothie vol met vitaminen is een geweldige manier om je dag te starten of is uitstekend voor in de namiddag. In dit artikel zullen we je aantal tips geven, zodat je een smoothie maken kan die elke keer verrukkelijk en voedend is.

»» bekijk hier onze Blender TOP 10 »»

 

Smoothie maken – De juiste ratio’s

Begin je je smoothie met twee mokken vloeistof. Dit kan melk of een zuivelvrije alternatief zijn, zoals soja of amandelmelk, yoghurt met een smaakje of natuurlijk, fruitsapje of als je een tropische smoothie wilt maken, dan kan je kokosmelk of kokoswater toevoegen. Het is belangrijk om de vloeistof toe te voegen voordat je met het fruit begint, aangezien je zodoende voorkomt dat de messen van je blender beschadigt raken.

Voeg vervolgens 3/4 mok van je gekozen fruit toe. Banaan is een geweldige basissmaak voor elke smoothie en zal je een fijne romige textuur geven. Ander soorten fruit die ook goed werken zijn bessen, mango, perziken, pruimen, nectar, geraspte appel of peer en meloen. Je moet mogelijk meer fruit of vloeistof toevoegen, wat afhangt van het soort fruit dat je uitkiest. Speel een beetje met de hoeveelheden totdat je een textuur hebt die je fijn vindt. Voeg wat honing of siroop toe als je smoothie dit nodig heeft en voeg tot slot een paar ijsklontjes toe voor een dikke en koude smoothie.

 

Smoothie maken – Vries je fruit in

Als je regelmatig smoothies wilt maken, dan is het een goed idee om wat fruit in de vriezer te doen. Ze zullen niet alleen hun voedingswaarde en smaak behouden, maar ook je smoothie direct koud maken, dus je hoeft dan geen ijsklontjes meer toe te voegen. Schil en snijdt je bananen voordat ze bruin worden in de fruitschaal. Doe ze vervolgens in een schaal met bakpapier en vervolgens in de vriezer. Nadat ze hard zijn kan je ze in boterhamzakjes doen en gebruiken voor je smoothies wanneer je dat wilt. Zelfs fruit dat niet goed bevriest, zoals aardbeien en meloen, kan je in de vriezer doen als je ze voor smoothies gaat gebruiken. Veel supermarkten verkopen nu ook bevroren smoothiepakken, welke vaak erg goed zijn en je een goede hoeveelheid met verschillende soorten fruit geven.

Smoothie Maken tips

 

Smoothie maken – Wees creatief

Zodra je de basis onder de knie hebt kan je proberen om andere smaken aan je standaard recept toe te voegen. Voeg een eetlepel cacaopoeder, kaneel, geraspte nootmuskaat of vanille essence aan de blender toe voordat je begint met mengen of geef je smoothie een beetje textuur door lijnzaad, noten of haver toe te voegen. Dit zal niet alleen geweldig smaken, maar je ook langer een verzadigd gevoel geven.

 

Smoothie maken – Voeg nog meer gezond spul toe

Als je nog nooit een smoothie hebt geproefd die uit een mengsel van fruit en groenten bestaat, dan zal je mogelijk verrast zijn door de smaak. De zoetheid van het fruit mengt erg goed met veel groenten en zorgt voor een heerlijk en enorm voedend drankje. Probeer eens een groen ontgiftingsdrankje te maken met kokoswater, geraspte appel, kiwi, banaan en spinazie. Andere groenten die ook erg goed werken zijn geraspte bieten of wortel, boerenkool, tomaten en avocado’s.

Als je een smoothie voor het ontbijt of de lunch maakt, probeer er dan een goede maaltijd van te maken door wat proteïnen toe te voegen. Een eetlepel proteïne poeder, pindakaas of tofoe zal erg goed mengen met je smoothie en je een essentiële proteïne boost geven. In tegenstelling wat je mogelijk hebt gezien in Rocky of wat sommige personen je in de sportschool vertellen, is het eten van rauwe eieren niet een goede optie, aangezien we de eiwitten in eieren veel beter absorberen wanneer ze gekookt zijn.

Veel succes met het maken van een verrukkelijke smoothie!

LAAT EEN REACTIE ACHTER