Top 10 tips voor een gezonde levensstijl

Top 10 tips voor een gezonde levensstijl

Wil je overstappen op een gezonde levensstijl maar denk je dat dat moeilijk is? Hier vind je onze top 10 tips voor veranderingen, die je vandaag kunt doorvoeren om stappen te zetten naar een betere gezondheid en meer vitaliteit.

 

  1. Verwerk je eten grondig

Dat betekent kauwen, kauwen en nog eens kauwen!

Je maag ontvangt het voedsel het liefst als vermalen pulp in plaats van grote, onverteerbare stukken. Dit is de taak van je tanden. Als je de tijd neemt om goed te eten tijdens de maaltijd, zal dit je spijsvertering ten goede komen, heb je meer tijd om van de smaak te genieten en bijkomend voordeel is dat je sneller vol zult zitten.

 

  1. Eet alleen wanneer je echt honger hebt

Je kunt je emoties niet vullen met eten!

Als je in een dipje zit of je eenvoudigweg verveelt, is het altijd erg verleidelijk om een reep chocolade of een zak chips te eten. Maar eten is niet het antwoord op je problemen en elke keer dat je eet zonder dat je honger hebt, zullen die extra calorieën in vet omgezet worden. Gevolg weer daarvan is dat je nog meer in een dip raakt en denkt dat als je iets eet waar je dik van wordt, je beter doet voelen.

 

  1. Stop met eten als je net vol bent

Dit is een van de belangrijkste aspecten bij langdurig gewichtsverlies

Velen van ons voelen zich verplicht om hun bord leeg te eten. Dit stamt uit een tijd (wellicht uit je eigen kindertijd) dat eten schaars was en je alles op ‘moest’ eten omdat dat alles was wat je zou krijgen. Maar dit is niet meer het geval! Je bent volwassen en jij hebt de controle over wat je eet en hoeveel. Door meer te eten dan je eigenlijk nodig hebt – zelfs als het een gezonde, voedzame maaltijd is – zullen die extra calorieën op je heupen terecht komen. Als je stap 1 volgt zul je merken dat je meer bewust wordt van wat er in je lichaam gebeurt en wanneer je het signaal krijgt dat je vol zit en moet stoppen met eten. Een andere tip is door altijd minder op te scheppen dan waar je zin in hebt en later extra bij te scheppen als je wilt. Op die manier zul je nooit de dwang voelen om alles op te eten wat er op je bord ligt.

 

  1. Beweeg minstens 30 minuten per dag

Je lichaam is gemaakt om te bewegen – dus kom in beweging!

We weten dat het moeilijk is – en soms schier onmogelijk om tijd te vinden te sporten. Maar als het je lukt om een actievere levensstijl te hebben, zul je snel genoeg resultaat merken. Als het niet mogelijk is voor je om naar de sportschool te gaan of een rondje in het park te gaan rennen, kun je proberen naar werk te fietsen of te lopen, of door je auto zo ver weg mogelijk te parkeren zodat je net dat beetje langer loopt om op werk te komen, door te gaan zwemmen in je lunchpauze of wellicht te gaan kaatsen in het park. Vergeet niet dat je ook thuis kunt sporten. Wellicht wat yoga voor de televisie of rek- en strekoefeningen en sit-ups als je ’s ochtends wakker wordt. Bewegen is niet alleen gunstig om je lichaam soepel en energiek te houden, het reduceert ook stress, verbetert je humeur en slankt je taille, billen, dijen, bovenarmen, mannenborsten en al die andere delen van je lichaam waar je niet zo blij mee bent, af.

 

  1. Drink 2 liter water per dag

Hou je vochtpeil op peil en voel je de hele dag lang scherp en alert

De meeste mensen kiezen voor koffie, cola of thee als ze moe zijn. Wij raden dan aan om een glas water te drinken. Door je systeem te vullen met water in plaats van stimuli waar je later alleen maar meer zin aan krijgt, geef je je lichaam de natuurlijke brandstof die het nodig heeft om goed te functioneren. Je hebt water nodig voor zoveel verschillende dingen: spijsvertering, het afvoeren van afvalstoffen in je lichaam, om zuurstof in je lichaam rond te pompen, om je lichaamstemperatuur te reguleren, voor optimale hersenfunctie en om al je gewrichten fris en fruitig te houden, om er maar een paar te noemen.

We bestaan voor ongeveer 60% uit water en dat moet continu bijgevuld worden. Af en toe een slokje nemen wordt aanbevolen in plaats van grote hoeveelheden water in een keer te drinken. Je kunt proberen om gedurende de dag een fles of een glas water bij je te houden, in je tas op je bureau of of hoe je jezelf er dan ook het makkelijkst aan herinnert om 2 l water per dag te drinken.

Dus drink helder vocht voor een heldere geest en lichaam.

 

  1. Eet geen bewerkte koolhydraten na 6.00 uur ‘s avonds

Kalm aan met de koolhydraten!

Wat zijn bewerkte koolhydraten? Pasta, pizza, brood, noedels, cake, witte rijst of eigenlijk alles dat van tarwe gemaakt is. Je hoeft deze regel niet religieus te volgen, maar als je probeert dit zo vaak je kan toe te passen kan het helpen om een opgeblazen gevoel te verminderen, minder calorieën te eten, en door de koolhydraten door eiwitten te vervangen zoals mager vlees, vette vis, noten, enzovoort, zou je langer een verzadigd gevoel houden en minder kans hebben om te gaan snacken.

 

  1. 70% van je dieet zou het waterrijk ‘levend’ voedsel moeten bestaan

Geef je lichaam de juiste brandstof!

Verse vruchten en groenten worden gezien als ‘levende’ voedingsmiddelen. Waarom? Omdat ze enzymen, fytonutrienten een andere levende stoffen bevatten. Plus een hele reeks vitaminen en mineralen. Groeten en fruit zijn echt de beste natuurlijke bronnen van alle dingen die een menselijk lichaam nodig heeft om op zijn best te functioneren. Als het grootste gedeelte van je voedingspatroon uit verse groenten en fruit bestaat, zul je merken dat je gezondheid en vitaliteit verbeteren, je drang naar ongezonde voedingsmiddelen zal afnemen en je zou kunnen gaan merken dat je huid en andere voedingsgerelateerde aandoeningen verbeteren.

Groeten en fruit kun je het best rauw eten hoewel sommigen wel gekookt moeten worden zoals pompoenen en aardappelen. Stomen is een goeie methode om voedsel te bereiden omdat koken veel vitaminen en voedingsstoffen uit het eten haalt. Roosteren en roerbakken is ook goed maar wees er zeker van dat je een goeie, gezonde olijfolie gebruikt.

 

  1. Ga sappen!

Als je het niet kan eten, drink het dan op!

De eenvoudigste manier om meer voedingsstoffen binnen te krijgen is door sap te maken van groenten en fruit. Het is snel, eenvoudig en heerlijk! Veel mensen vinden sommige groenten of fruit niet lekker maar de meeste mensen hebben er geen moeite mee ze te drinken wanneer de smaak niet opvalt in combinatie met andere smaken. Veel ouders ontdekken dat hun kinderen sap drinken van bietjes en spinazie zonder dat ze het doorhebben. Door je eigen sap te maken in plaats van te kopen verzeker je jezelf van de meest verse sap van de hoogste kwaliteit. Slechts een glas per dag zal zowel je gezondheid als je dieet een boost geven.

 

  1. Eet drie uur voor je gaat slapen geen bewerkt voedsel

Geef niet toe aan ‘s avonds laat snacken

Je lichaam verteerd voedsel niet efficiënt wanneer je slaapt dus belast je spijsvertering systeem niet teveel vlak voordat je gaat slapen. Eet je avondeten zo vroeg mogelijk en probeer in de drie uur voordat je naar bed gaat ook niets meer te snacken. Veel mensen vinden het prettig voor de televisie te ontspannen met wat ijs of een donut of een zak chips. Geef hier niet aan toe en kies voor kruiden thee waar je maag door tot rust komt in plaats van hem juist meer werk te geven. En vergeet niet om de dag te beginnen met een stevig ontbijt om je spijsvertering op gang te helpen, bijvoorbeeld een ontbijt smoothie.

 

  1. Train met gewichten

Doe niet dom… doe iets met dumbells!

Naast meer bewegen om je fitter te voelen, Moet je ook je spieren trainen. Grotere spieren verbranden zelfs vet wanneer je lichaam rust. Dus doe je squats, chrunches, sit-ups en push-ups en investeer ook in een paar dumbells om sterker en strakker te worden.

 

Succes met je start naar een gezonde levensstijl.

2 REACTIES

  1. Fijn om wat tips te vinden over een gezonde levensstijl. Ook is het een erg leuk artikel om te lezen! Zelf ben ik ook bewust bezig met een gezonde levensstijl en wil ik mezelf op de hoogte blijven houden van eventuele ontwikkelingen die voor een beter resultaat zorgen. Bedankt voor het schrijven van dit artikel!

    Groet,

    Sonja Starink

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.